Gondolatok a légcsavarokról

2016/03/01. - írta: kovacs_istvan

 

 

Amikor belefogtam ebbe az őrületbe, az első quadcopterem - pont, mint sok más arcnak közülünk - egy Syma X5C volt. A gép már régóta nincs meg, de a hozzá adott 4 propellert nemrég adtam csak oda egy barátomnak. Anno örültem, hogy adtak hozzá, de sosem volt rá szükség, a gép könnyű volt és gyenge, és nekem nem tudott akkorát esni, hogy akár a propellereknek, akár bármi másnak baja legyen. Az volt az utolsó gépem, aminek nem törtem el egyetlen légcsavarját sem.
Nem is olyan régen írtam egy cikket a légcsavarokról, amiben azt mondtam, hogy inkább törjön a műanyag, mintsem a drága motornak legyen baja. Nos, ez a gondolatom kezdi elveszíteni az igazságtartalmát.
Az utóbbi időben ezek a műanyagok olyan áremelkedésen mentek keresztül, hogy az ember nem győz pislogni, és ha valaki szívvel-lélekkel akar ennek a sportnak hódolni, akkor előbb-utóbb vagy egy lottó ötösre van szüksége ahhoz, hogy a gyorsan fogyó légcsavarokat finanszírozni tudja, vagy valamelyik páros szervének egyikét kell értékesítenie a feketepiacon.

A tavalyi évben (remélem a feleségem nem olvassa.... nem valószínű, ezért le merem írni:) ~40e Ft-ot költöttem légcsavarokra, így most kipróbálok egy másik megközelítést, elkezdek olyan propokat vásárolni, amelyek bírják a strapát, mert egyrészt megelégeltem a pénzköltést, másrészt a propcsere is unalmas művelet, szóval beruháztam némi Dalprop utánpótlásra.
Most a teóriámat megrpóbálom egy kis matekkal alátámasztani.

Adott mondjuk az eddig általunk vásárolt Thugprop, amit nagyon szerettünk, mert kellően merev, viszonylag jól balanszolt és úgy nagyjából hajszálpontos másolata a méregdrága HQ-nak.
UK-ból érkezik, gyorsan itt van ha kell, viszont a posta pénzbe kerül, tehát nagy tételekben rendeltük, hogy ne kelljen 2-3 hetente kifizetni a szállítást feleslegesen, így jött ki átlagosan olyan 200 Ft/db áron.
Természetesen szettben lehet vásárolni, és természetesen a jobbos vagy balos ebből a típusból sem egyformán törik, tehát a "kopás" sem egyenletes, de ez igazából most lényegtelen.
Szóval darabja 200 Ft. Egy gyakorlás alkalmával nyugodtan lehet számolni úgy 10 eséssel, esésenként átlagosan 1,5 propeller mínusszal, azaz minden gyakorlás nagyjából 3000 egységnyi konvertibilis fizetőeszközbe kerül.
Egy motor az olcsóbb fajtából 3000 Ft, ha mondjuk Cobra motort veszünk, akkor 7000 Ft ha ennél drágábbat... nem, ennél drágábbat nem veszünk. A 7000 Ft-os motor esetén ez azt jelenti, hogy ha három gyakorlást kibír egy motor, akkor a harmadik nap végén már spóroltam azon, hogy a motorok épségét kockáztattam. Ez persze féligazság, hiszen azért a törhetetlenként elhíresült Dalpropok is törhetőek, ezt bizonyítottam is már, tehát valamennyi abból is fogy, de ez nem számottevő. Ha azt is hozzávesszük, hogy eléggé sansztalan, hogy 3 gyakorlás alkalmával leírjunk egy motort, vagy ha mégis, akkor jó esetben csak csapágyas lesz, ami néhány 100 Ft költségből orvosolható,(illetve ha nagyon urak akarunk lenni, EZO csapágyat veszünk bele, ami 1600 Ft/szett) akkor hamar kijön az eredmény: ma már olcsóbb a motort kockáztatni.
Azt se felejtsük el, hogy az összehasonlítási alap a Thugprop volt. Itt még talán dönthet a szerencse/szerencsétlenség, de minél drágább légcsavarokat használunk, annál inkább billen a mérleg a motorok oldalára, és ha eljutunk oda, hogy egy HQ-val hasonlítjuk össze, akkor ott fogunk tartani, hogy akár aranyozott motorokat is kockára tehetünk, hiszen azokból egy gyakorlás alatt ki tudunk kukázni akár 6-7000 Ft-ot is.
Ez persze csak az én matekom, és csak matek. Mert ugye egy légcsavarnak nem csak törési tulajdonságai vannak, és csak egyetlen elem egy hajtásláncban, de ha a tendencia ez marad, akkor hamar eljuthatunk oda, hogy a kiindulási alapunk a tervezéskor az lesz, hogy milyen propokat szeretnénk használn.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fpvrace.blog.hu/api/trackback/id/tr868451520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása